Blog Archive

Thursday, January 19, 2012

- سازمان اوقاف جلوی جهانی شدن طاق بستان را گرفته

 سازمان اوقاف جلوی جهانی شدن طاق بستان را گرفته
 
> <strong>سازمان اوقاف با ساختن گنبدی دو طبقه، و تخریب منظر طاق بستان، روند پرونده آن را برای جهانی شدن متوقف کرده است.</strong>
>
> گزارش از: ناهید ـ کرمانشاه
> www.savepasargad.com
>
> طاق بستان، یکی از زیباترین و با ارزش ترین آثار تاریخی ایران است، که در شمال غربی استان کرمانشاه واقع شده است. این اثر کم نظیر مجموعه ای است از سنگ نگاره ها و سنگ نبشته های دوره ی ساسانی که در قرن سوم میلادی ساخته شده است. تندیس هایی که در این محل قرار دارد تاج گذاری اردشیر دوم، شاپور دوم و سوم و خسروپرویز است. این آثار هر کدام زیر طاق هایی کوچگ و بزرگ قرار دارند.
>
> تاج گذاری اردشیر دوم به راستی یکی از زیباترین سنگ نگاره هاست که در آن فروهر که تاجی کنگره دار بر سر دارد حلقه مهر یا فر ایزدی را به اردشیر می دهد.
>
> در زیر طاقی دیگر سه تندیس آناهیتا، خدا زن ایرانی، فروهر و اردشیر دوم قرار دارند
> در نگاره های دیگر فرشتگان بالدار، مجالس شکار گراز، شکار مرغابی، درخت زندگی، ماهی های در چشمه و نقش هایی از اسب و فیل و مراسم شادمانی و بزم دیده می شود. همین طور دو کتیبه هست که به خط پهلوی ساسانی نوشته شده است.
> چند سالی است که فرهنگ دوستان و علاقمندان به میراث فرهنگی در تلاش اند که طاق بستان را هم چون بیستون برای ثبت جهانی به یونسکو بفرستند. طاق بستان با این که در گذر زمان به دلیل حمله هایی که به ایران شده، و در سال های اخیر به دلیل بی توجهی سازمان میراث فرهنگی گرفتار تخریب هایی شده است اما همچنان با شکوه و زیبا برپاایستاده و مورد توجه هر توریستی است که از آنجا عبور می کند. و اگر پرونده اش کامل شده و به یونسکو برود به راحتی می تواند به ثبت جهانی برسد.
> اخیرا به نظر می آمد که پرونده ی این مجموعه در حال آماده شدن است ولی متاسفانه درست در فاصله زمانی که این پرونده آماده می شد، سازمان اوقاف در ماه آذر گذشته، روز تاسوعا، تصمیم می گیرد که دو گنبد بلند روی سقف امامزاده ای به نام «ابراهیم» که درست روبروی این گنجینه تاریخی است، نصب کند و بلافاصله در میان مخالفت های رییس شورای تامین شهر کرمانشان و مردم فرهنگ دوست کرمانشاه ساختن این گنبدها را شروع کردند. این گنبدها که به ارتفاغ هفت متر است در حریم منظر طاق بستان قرار دارد و امکان این که با این وضعیت مورد قبول یونسکو و ثبت جهانی قرار گیرد نیست.
> نشریه ی «کرمانشاه پست» که در این چند ماه گذشته تلاش زیادی برای آگاه کردن مردم کرمانشاه از این واقعه داشته است، در گزارشی که پس از گفتگو با مسئولین سازمان میراث فرهنگی، که مسئول مستقیم حفظ این آثار هستند، می نویسد که:« حسین راعی، معاون سازمان میراث فرهنگی استان کرمانشاه این واقعه را یک فرصت سوزی برای تعالی کرمانشاه می داند» آقای راعی به کرمانشاه پست گفته است که با تلاش های زیاد و همراهی استاندار کرمانشاه پیگیر ماجرا بوده اند و تلاش های آن ها سبب شده که کار تمام کردن گنبدهای امامزاده متوقف شود ولی متاسفانه هنوز نتوانسته اند رضایت سازمان اوقاف را برای کوتاهتر کردن این گنبدهای بگیرند. «گنبدهایی که یک فرصت بسیار عالی را از کرمانشاه خواهد گرفت».
> به این ترتیب تا دو هفته دیگر که مسئول پرونده طاق بستان برای بازدید نهایی به آن منطقه می رود، اگر این گنبدها کوتاه نشده باشند، نخواهد توانست پرونده ی آن را برای ثبت جهانی بفرستد و درست همان بلایی سر طاق بستان خواهد آمد که بر سر آرامگاه فردوسی با دکل هایی که سازمان برق در دو طرف آن ایجاد کرد.آمد. عنی حذف نام یک اثر تاریخی و فرهنگی دیگر از لیست جهانی شدن.

No comments:

Post a Comment