چکيده 2500 سال تاريخ معماری ايران بلااستفاده....
>
> ---------------------------------------------------------------------------
>
> <strong>چکيده 2500 سال تاريخ معماري ايران در پايتخت بلا استفاده دود ميخورد</strong>
>
> حال اين روزهاي آزادي خوب نيست. برج سفيد آن در ميان آسمان دوداندود و سياه ديگر حتي معماري 2500 ساله اش را به ياد نميآورد. بيش از 10 هزار متر مربع مساحت وسالن تئاتر و موزه و سينما دارد اما يک بازديدکننده نه. مسئولان نيز هيچ تمهيدي براي معرفي و استفاده از ظرفيتهاي مهمترين برج ايران اتخاذ نکردهاند.
>
> خبرگزاري ميراث فرهنگي ـ گروه ميراث فرهنگي ـ برج آزادي با بهره گيري از 2500 سال معماري ايران در نزديکي فرودگاه مهرآباد ساخته شد تا به عنوان نماد تمدني بزرگ به مسافران ورودي شناسانده شود. برجي که روزگاري بر فرازش پرنده بود و دراطرافش صداي شاتر دوربين عکاسان، حالا ديگر نه پرنده اي به خود مي بيند نه کسي را در اطرافش، تا آزادي حداقل شود پس زمينه عکس مسافران. اين روزها ميدان آزادي پر از هياهو و بوق و دود و ترافيک است. با اينکه مساحت زيربناي اين برج بيش از 10 هزار متر مربع وسعت دارد و مجهز به انواع سالن و موزه و سينما است اما هيچ برنامهاي از سوي مسئولان براي چنين ظرفيتي در نظر گرفته نشده. اغلب مردم هر روز آزادي را دور مي زنند يا به عبارتي دورش مي گردند بدون آنکه قوس بيضي طاق كسري ساساني را ديده باشند و متوجه کاشيهاي آبي دوره صفوي و کاخ تچر هخامنشي باشند.
>
> عدم رسيدگي وشناخت و معرفي برج آزادي تنها يک بخش از مشکلات نماد پايتخت ايران است. وقتي به سراغ مسئول مجموعه فرهنگي آزادي ميرويم تا سند واصالت برج را وسط ميز مديريت گذاشته و به چگونگي احوال اين روزهاي برج بپردازيم مسئولي پيدا نميشود. اين درحالي است که از بخش رزرو و بازديد گرفته تا روابط عمومي و اپراتور همگي تعطيل است. سهرابي مدير مجموعه فرهنگي آزادي نيز در سفر حج به سر ميبرد و به گفته مسئول دفتر اگر هم برگردد تنها با طي کردن مراحل اداري و ارائه معرفي نامه قادر به صحبت خواهد بود.
>
> وضعيت ظاهري برج هم نيازي به توصيف ندارد همين بس که زيرگذر شمالي برج را گٍل و لاي گرفته است. فوارهها که نشان باغ ايراني است بسته شده و ورودي برج با کيسههاي گچ و سيمان و مصالح ديگر وظيفه خوشامدگويي را به عهده گرفته اند. ناهماهنگي در اين برج درحدي است که بسياري از راهنمايان براي بردن گردشگران خارجي به اين مکان تمايلي ندارند.
>
> ژاله ابراهيمي،راهنماي گردشگري دراينباره به CHN ميگويد:جمعه 3 تير 90، من ميزبان 11 ميهمان خارجي بودم. پنج شنبه صبح چندين بار با مجموعه فرهنگي آزادي تماس گرفتم و سعي کردم به يکي از شماره هاي داخلي وصل شوم. نه بخش رزرو و بازديدها جواب مي داد، نه روابط عمومي و نه اپراتور!بالاخره حدود ظهر يکي از کارمندان از کنار تلفن رد شد و گوشي را برداشت. من از او پرسيدم فردا مجموعه باز است يا نه. او گفت باز است!
>
> وي ميافزايد: فرداي همان روز وقتي به برج آزادي رفتيم از آنجايي که در گروه دوازده نفره ما، به جز من سه نفر ديگر تابعيت ايراني داشتند، اما فارسي بلد نبودند. متصدي فروش بليط زير بار نمي رفت و مي گفت حتي اگر پاسپورتشان هم ايراني باشد بايد بليط خارجي بخرند. مسافران با هزينه بليط مشکلي نداشتند، اما از بي معنايي حرف آن مرد، سردر نميآوردند تازه آقاي بليط فروش، من را هم که کارت راهنماي گردشگري را به گردنم آويزان کرده بودم، بدون بليط راه نمي داد! و مي گفت: «اينجا بخش خصوصي است!»
>
> با وجودي اهميتي که اين بنا دارد وقتي به بالاي برج رفتيم گنبد رُک آبي زيباي وسط برج، کاشي هايش شکسته و ريخته بودند و مسافران من به جاي اينکه به شاهکار "حسين امانت" فکر کنند، با افسوس از من مي پرسيدند: «چرا کسي به اينجا رسيدگي نمي کند؟»
>
> ابراهيمي با اعتقاد براينکه ديگر تمايلي به بردن مسافران خارجي به مجموعه فرهنگي آزادي ندارد ادامه مي دهد: بعد از اين اتفاق به رياست اين برج نامهاي عريض و طويل نوشتم اما هيچ پاسخي دريافت نکردم و با اين روال برج تصميم گرفتم از بردن گردشگران خارجي به برج خودداري کنم.
> معماري برج آزادي تلفيقي از معماري دوران هخامنشي، ساساني و اسلامي است و مهمترين جاذبه در بدو ورود به شهر به شمار مي آيد. اين بنا در سمت شمال شرقي، غربي با الهام از قوس طاق کسري ساخته شده و در قوس شمالي و جنوبي براساس مسجد جامع کوير يزد و در قسمت بالاي اين بنا معماري دوره سلجوقي چون برج هاي يادماني برج طغرل است و در قسمت زيرين آن مجموعه بخش هايي از کاخ تچر هخامنشي و حتي در قسمت هايي سقف بازار کاشان اجرا شده و درنهايت با کاشي هاي آبي دوره صفوي به اتمام مي رسد اما گويي هيچ جاذبه اي براي اين شهر و مسئولاناش ندارد.
>
> به گفته کارشناسان طول اين بنا 50 متر است به اين دليل بوده که سقف پرواز به خاطر نزديکي فرودگاه مهرآباد محدود بوده ونمي شد برجي را فراتر از استانداردهاي جهاني،هوايي تعيين کرد. همچنين 2500 متر سنگ در بنا بکار رفته است که همگي سمبل و نمادهايي است که معمار به دنبال آن بوده، برج آزادي بناي سه طبقه، با چهار آسانسور و دو راهپله و 286 پلكان است. در محوطه زيرين آزادي چندين سالن نمايش، نگارخانه، كتابخانه و موزه قرار دارد. اما بسياري از اين سالنها و موزهها بدون استفاده رها شدهاند.
> -
>
> ---------------------------------------------------------------------------
>
> <strong>چکيده 2500 سال تاريخ معماري ايران در پايتخت بلا استفاده دود ميخورد</strong>
>
> حال اين روزهاي آزادي خوب نيست. برج سفيد آن در ميان آسمان دوداندود و سياه ديگر حتي معماري 2500 ساله اش را به ياد نميآورد. بيش از 10 هزار متر مربع مساحت وسالن تئاتر و موزه و سينما دارد اما يک بازديدکننده نه. مسئولان نيز هيچ تمهيدي براي معرفي و استفاده از ظرفيتهاي مهمترين برج ايران اتخاذ نکردهاند.
>
> خبرگزاري ميراث فرهنگي ـ گروه ميراث فرهنگي ـ برج آزادي با بهره گيري از 2500 سال معماري ايران در نزديکي فرودگاه مهرآباد ساخته شد تا به عنوان نماد تمدني بزرگ به مسافران ورودي شناسانده شود. برجي که روزگاري بر فرازش پرنده بود و دراطرافش صداي شاتر دوربين عکاسان، حالا ديگر نه پرنده اي به خود مي بيند نه کسي را در اطرافش، تا آزادي حداقل شود پس زمينه عکس مسافران. اين روزها ميدان آزادي پر از هياهو و بوق و دود و ترافيک است. با اينکه مساحت زيربناي اين برج بيش از 10 هزار متر مربع وسعت دارد و مجهز به انواع سالن و موزه و سينما است اما هيچ برنامهاي از سوي مسئولان براي چنين ظرفيتي در نظر گرفته نشده. اغلب مردم هر روز آزادي را دور مي زنند يا به عبارتي دورش مي گردند بدون آنکه قوس بيضي طاق كسري ساساني را ديده باشند و متوجه کاشيهاي آبي دوره صفوي و کاخ تچر هخامنشي باشند.
>
> عدم رسيدگي وشناخت و معرفي برج آزادي تنها يک بخش از مشکلات نماد پايتخت ايران است. وقتي به سراغ مسئول مجموعه فرهنگي آزادي ميرويم تا سند واصالت برج را وسط ميز مديريت گذاشته و به چگونگي احوال اين روزهاي برج بپردازيم مسئولي پيدا نميشود. اين درحالي است که از بخش رزرو و بازديد گرفته تا روابط عمومي و اپراتور همگي تعطيل است. سهرابي مدير مجموعه فرهنگي آزادي نيز در سفر حج به سر ميبرد و به گفته مسئول دفتر اگر هم برگردد تنها با طي کردن مراحل اداري و ارائه معرفي نامه قادر به صحبت خواهد بود.
>
> وضعيت ظاهري برج هم نيازي به توصيف ندارد همين بس که زيرگذر شمالي برج را گٍل و لاي گرفته است. فوارهها که نشان باغ ايراني است بسته شده و ورودي برج با کيسههاي گچ و سيمان و مصالح ديگر وظيفه خوشامدگويي را به عهده گرفته اند. ناهماهنگي در اين برج درحدي است که بسياري از راهنمايان براي بردن گردشگران خارجي به اين مکان تمايلي ندارند.
>
> ژاله ابراهيمي،راهنماي گردشگري دراينباره به CHN ميگويد:جمعه 3 تير 90، من ميزبان 11 ميهمان خارجي بودم. پنج شنبه صبح چندين بار با مجموعه فرهنگي آزادي تماس گرفتم و سعي کردم به يکي از شماره هاي داخلي وصل شوم. نه بخش رزرو و بازديدها جواب مي داد، نه روابط عمومي و نه اپراتور!بالاخره حدود ظهر يکي از کارمندان از کنار تلفن رد شد و گوشي را برداشت. من از او پرسيدم فردا مجموعه باز است يا نه. او گفت باز است!
>
> وي ميافزايد: فرداي همان روز وقتي به برج آزادي رفتيم از آنجايي که در گروه دوازده نفره ما، به جز من سه نفر ديگر تابعيت ايراني داشتند، اما فارسي بلد نبودند. متصدي فروش بليط زير بار نمي رفت و مي گفت حتي اگر پاسپورتشان هم ايراني باشد بايد بليط خارجي بخرند. مسافران با هزينه بليط مشکلي نداشتند، اما از بي معنايي حرف آن مرد، سردر نميآوردند تازه آقاي بليط فروش، من را هم که کارت راهنماي گردشگري را به گردنم آويزان کرده بودم، بدون بليط راه نمي داد! و مي گفت: «اينجا بخش خصوصي است!»
>
> با وجودي اهميتي که اين بنا دارد وقتي به بالاي برج رفتيم گنبد رُک آبي زيباي وسط برج، کاشي هايش شکسته و ريخته بودند و مسافران من به جاي اينکه به شاهکار "حسين امانت" فکر کنند، با افسوس از من مي پرسيدند: «چرا کسي به اينجا رسيدگي نمي کند؟»
>
> ابراهيمي با اعتقاد براينکه ديگر تمايلي به بردن مسافران خارجي به مجموعه فرهنگي آزادي ندارد ادامه مي دهد: بعد از اين اتفاق به رياست اين برج نامهاي عريض و طويل نوشتم اما هيچ پاسخي دريافت نکردم و با اين روال برج تصميم گرفتم از بردن گردشگران خارجي به برج خودداري کنم.
> معماري برج آزادي تلفيقي از معماري دوران هخامنشي، ساساني و اسلامي است و مهمترين جاذبه در بدو ورود به شهر به شمار مي آيد. اين بنا در سمت شمال شرقي، غربي با الهام از قوس طاق کسري ساخته شده و در قوس شمالي و جنوبي براساس مسجد جامع کوير يزد و در قسمت بالاي اين بنا معماري دوره سلجوقي چون برج هاي يادماني برج طغرل است و در قسمت زيرين آن مجموعه بخش هايي از کاخ تچر هخامنشي و حتي در قسمت هايي سقف بازار کاشان اجرا شده و درنهايت با کاشي هاي آبي دوره صفوي به اتمام مي رسد اما گويي هيچ جاذبه اي براي اين شهر و مسئولاناش ندارد.
>
> به گفته کارشناسان طول اين بنا 50 متر است به اين دليل بوده که سقف پرواز به خاطر نزديکي فرودگاه مهرآباد محدود بوده ونمي شد برجي را فراتر از استانداردهاي جهاني،هوايي تعيين کرد. همچنين 2500 متر سنگ در بنا بکار رفته است که همگي سمبل و نمادهايي است که معمار به دنبال آن بوده، برج آزادي بناي سه طبقه، با چهار آسانسور و دو راهپله و 286 پلكان است. در محوطه زيرين آزادي چندين سالن نمايش، نگارخانه، كتابخانه و موزه قرار دارد. اما بسياري از اين سالنها و موزهها بدون استفاده رها شدهاند.
> -
No comments:
Post a Comment