Blog Archive

Monday, December 19, 2011

فساد ۳۴ميليارد دلار بر اقتصاد کشور هزينه تحميل کرده



 فساد ۳۴ميليارد دلار بر اقتصاد کشور هزينه تحميل کرده
>
> روزنامه خراسان: رئيس مرکز پژوهش هاي مجلس در جلسه علني ديروز مجلس درباره لزوم برخورد جدي قوه قضاييه با مجرمان و عوامل اصلي فساد بزرگ بانکي اخير نطقي جنجالي داشت، نطقي که در آن از ادبيات و اصطلاحاتي جديد همچون يقه سفيدها يعني نيروهاي زبده و کارآزموده درون حاکميت و يقه آبي ها يعني طبقه عوام مردم استفاده کرد و گناه يقه سفيدها در جريان فساد اخير بانکي را حتي بيشتر از بزرگترين فساد اقتصادي قرن آمريکا دانست که طبقه عادي و فقير جامعه يعني همان يقه آبي ها بايد تاوان آن را بپردازند. احمد توکلي به همين دليل خواهان برخورد قاطع قوه قضاييه با دانه درشت هاي فساد بانکي اخير شد.
>
> به گزارش خبرنگار پارلماني خراسان احمد توکلي در اين نطق با يادآوري اين که بزرگترين يقه سفيد آمريکا در فساد اقتصادي خود به ۱۵۰سال حبس، محکوم شد، گفت: در فساد بانکي اخير برخي از نيروهاي ذي نفوذ جرمي را مرتکب شده اند که ۲برابر بزرگتر از جرم آن يقه سفيد آمريکايي است. وي با طرح اين سوال که پرونده فساد اخير چه نسبتي با امنيت ملي ما دارد؟ افزود:توجه به برخي مطالب پاسخ را روشن مي سازد؛ از جمله اين که امنيت ملي با مشروعيت پيوند ناگسستني دارد. هرچه مشروعيت بيشتر باشد، امنيت پايدارتر است. وي افزود: مشروعيت، خود بر اعتماد مردم استوار است، فساد، به ويژه در شکل سيستمي اش سم مهلک اعتماد عمومي است که به مشروعيت، در هر سه شکل مشروعيت اعتقادي، قانوني و کارآمدي آسيب مي زند و اندازه اين آسيب به ابعاد و شکل فساد و نحوه برخورد حاکميت با آن بستگي دارد.
>
> توکلي افزود: «فساد کاهش اعتبار دولت را در پي دارد که اين، بر نرخ رشد سرمايه گذاري و نرخ رشد توليد اثر منفي دارد؛ فساد با تغيير رفتار مصرفي، توليد نسبي کالاهاي ضروري را کاهش، واردات را افزايش، اشتغال را کاهش و فقر را گسترش مي دهد؛ فساد با تغيير تابع مطلوبيت اغنياء و فقرا، نابرابري و اختلاف طبقاتي را رواج و هزينه هاي باز توزيعي دولت را افزايش مي دهد.»
>
> اين نماينده تهران با بيان اين که با برآورد سازمان شفافيت بين المللي تنها در يک سال، فساد ۳۴ميليارد دلار براي اقتصاد ايران هزينه داشته است، تصريح کرد: از اين هزينه ها ۳۱ميليارد از کاهش بهره وري و ۳ميليارد دلار با پراندن سرمايه گذاري خارجي رخ داده است و حالا تصور اين که اين وضعيت چه بر سرکارآمدي و مشروعيت مبتني بر آن مي آورد آسان است.
>
> وزير دادگستري: شيوه هاي تقلب در فساد ۳ هزار ميليارد توماني تکان دهنده بود
> فارس - وزير دادگستري با اشاره به قانون پول شويي و راه هاي مبارزه با فساد اقتصادي گفت: در پرونده فساد مالي ۳ هزار ميليارد توماني شيوه هاي مختلفي از تخلف پيدا شد که بسيار تکان دهنده بود.
>
> پورمحمدي: در پرونده فساد بانکي اخير سوءاستفاده کننده اصلي مديران دولتي نيستند
> ايسنا- پورمحمدي، رئيس سازمان بازرسي کل کشور در جمع استادان و دانشجويان دانشگاه علوم پزشکي بوشهر در پاسخ به سوالي درباره برخورد با دانه درشت ها، گفت: دانه درشت يعني کساني که تخلف بزرگي مرتکب شده اند. اما منظور شما از دانه درشت يعني مديرکل و رئيس متخلف، اگر مديري را با يک ميليون اختلاس بازداشت کنيم شما مي گوييد دانه درشت است ولي اگر فرد ناشناخته اي را با صد ميليارد تومان هم بگيريم شما نمي گوييد او دانه درشت است. اما بايد بدانيد که پرونده تخلف هاي بزرگ مالي توسط مديران و مراکز مالي دستگاه هاي رسمي اتفاق نمي افتد. البته ممکن است از آن ها سوءاستفاده شود. مثلا در پرونده اخير سوءاستفاده کننده اصلي مديران دولتي نيستند. بلکه کارخانه داران بودند که برخي را با خود آلوده کردند.

No comments:

Post a Comment