Blog Archive

Wednesday, December 28, 2011

- اعلام آمادگی عربستان برای جایگزینی نفت ایران

 اعلام آمادگی عربستان برای جایگزینی نفت ایران
>
>
> عربستان سعودی و دیگر کشورهای جنوب خلیج فارس برای جایگزینی نفت ایران به اروپا اعلام آمادگی کرده اند.
>
> به گزارش سایت عصرایران، منابع آگاه در دبی به خبرنگار رویترز گفته اند عربستان سعودی و دیگر کشورهای جنوب خلیج فارس اعلام آمادگی کرده اند در صورت خودداری اتحادیه اروپا از خرید نفت ایران، نفت جایگزین را برای اروپا روانه بازار کنند.
>
> این در حالی است که رستم قاسمی وزیر نفت ایران پیش از این گفته بود عربستان سعودی وعده داده است صادرات نفت ایران به اروپا را جایگزین نکند.
>
> یک منبع آگاه که خواست نامش اعلام نشود به رویترز گفت: ایران چنین وعده ای دریافت نکرده بود. اگر اروپا از خریداری نفت ایران خودداری کند بعید است عربستان سعودی برای پر نکردن این خلاء اقدام نکند.
>
> وی افزود: در صورت خودداری اروپا از خرید نفت ایران، به احتمال زیاد تهران نفت بیشتری را به آسیا صادر می کند و کشورهای جنوب خلیج فارس هم نفت خود را روانه اروپا می کنند تا خلاء ایجاد شده پر شود و توازن به بازار جهانی نفت بازگردد.
>
> با این حال به نظر می رسد چین هم به دنبال کسب نفت ایران با بهترین شرایط است.
> شرکت "سینوپک گروپ" بزرگترین شرکت پالایش نفت در چین قبل از این گفته بود واردات نفت خام از ایران را در ماه آینده میلادی (ژانویه 2011) نسبت به ماه های قبل، به نصف کاهش می دهد. دلیل این کاهش واردات، اختلاف چین و ایران بر سر مدت مهلت پرداخت بهای نفت وارداتی بود.
>
> سینوپک، بزرگترین خریدار نفت خام ایران در چین است.
> منابع بازرگانی در این باره به رویترز گفته اند این اقدامات بیانگر تلاش های چین برای کاهش بهای نفت وارداتی از ایران است.
> منابع آگاه دیگری هم گفته اند اگر اروپا نفت ایران را تحریم کند، اختلاف ایران و چین، زمانی زیادی طول نخواهد کشید.
>
> نمایندگان شماری از کشورهای جنوب خلیج فارس عضو در اوپک نیز گفته اند: تهدید ایران برای بستن تنگه هرمز ، به تهران و کشورهای بزرگ صادرکننده نفت خام در منطقه آسیب می زند.
>
> محمدرضا رحیمی معاون اول رئیس جمهور ایران دیروز سه شنبه تهدید کرد در صورت تحریم نفت ایران، تهران اجازه نخواهد داد یک قطره نفت از تنگه هرمز عبور کند.
>
> بخش اعظم نفت خام صادراتی عربستان سعودی، ایران، امارات، کویت، عراق و گاز طبیعی مایع شده (ال ان جی) قطر از تنگه هرمز عبور می کند. عرض تنگه هرمز 6 و نیم کیلومتر است و کشورهای ایران و عمان در دو سوی آن قرار دارند.
-

No comments:

Post a Comment